De succesfactor van Kaldi? Dat is de uitgekiende combinatie van horeca en retail, zeggen franchisegever Hans Tietema, die het koffieconcept ontwikkelde, en franchisenemer Gert-Jan Schilder. Want zo heb je bij elke marktverandering een poot om op te staan. Maar ook: de ondernemer in de zaak, vinden ze allebei. Hans: “De individuele ondernemer maakt de beleving uniek.”
Het idee kreeg founder Hans Tietema al in 1997 en de eerste Kaldi zag in het jaar 2000 het levenslicht. Het idee was: “Als je koffiebonen koopt, dan heb je geen idee van de smaak. Daarom wilden we er een proeflokaal bij, zodat je kunt proeven welke koffie bij jou past”, legt hij uit. “Van daaruit bedachten we dat we ook koffiezetsystemen konden aanbieden, zodat je thuis lekkere koffie kunt maken. En de vierde poot was: iets lekkers erbij. Zoiets was er nog niet op de markt.”
Dit idee bleek verschillende malen het behoud van de formule, vertelt Hans. “Enige tijd na de bankencrisis hadden we te maken met een behoorlijke omzetdaling. ‘Wat nu?’, dachten we. We besloten terug te gaan naar de basis zoals in 1997 bedacht: het proeflokaal als ondersteuning van de verkoop. En dat was een schot in de roos. Terug naar die vier poten betekent dat we altijd kunnen inspelen op veranderende omstandigheden. Ook in coronatijd bleek dat weer. Wij mochten open blijven omdat koffie onder de primaire levensbehoeften valt. En take-away mocht ook. Dat is het unieke van onze formule: het zorgt ervoor dat er altijd kansen liggen.”
Gert-Jan Schilder, franchisenemer sinds hij 11 jaar geleden een bestaande Kaldi-vestiging in Apeldoorn overnam, is het daar volmondig mee eens. “Dat we een combinatie vormen van horeca en retail is echt een succesfactor. De markt reageert heel wisselend en daar hebben we altijd een antwoord op.”
‘Het is jóuw zaak’
Welke ondersteuning biedt de formule aan zijn ondernemers? Hans: “Daar kan ik kort over zijn: die ‘bieden’ we niet. Wat we wel doen: er voor je zijn. Ik zie ons als een ‘apotheker’: voor elke vraag hebben we een laatje met een oplossing. En we hebben heel veel laatjes. Maar het is jóuw zaak en als je dat wilt, staan we voor je klaar. Dat vereist wel proactieve franchisenemers.”
Gert-Jan beaamt dat: “Wij zijn echt zelfstandig ondernemer. Verwacht dus niet dat je aan de hand genomen wordt. De ondernemer heeft veel eigen inbreng, vooral in het horecagedeelte. Zo werken wij vaak met lokale leveranciers: zij kopen bij mij de bonen en ik koop hún producten. Maar je kunt altijd terugvallen op de mensen van het hoofdkantoor – en als ik Hans nodig heb, kan ik hem bellen. Hij is een goede sparringpartner.”
Hans: “Er is veel ruimte binnen de rivieroevers. Het is geen strak keurslijf maar de dingen die je met elkaar afspreekt moeten wel duidelijk zijn.”
‘Niet in het diepe’
Niet dat je als startende ondernemer ineens in het diepe wordt gegooid. “Alles wordt geregeld”, zegt Hans, “van het helpen zoeken naar locaties en de inzet van de interieurarchitect tot de opening. De startende ondernemer loopt stage bij collega’s en er zijn veel trainingen. Na de opening loopt iemand van Kaldi nog een week mee. En daarna kan hij altijd contact opnemen als hij ergens tegenaan loopt.”
‘Het gevoel dat je ergens graag komt’
Er is nog een succesfactor waar beide mannen het over eens zijn: de ondernemer in zijn zaak. Hans: “De lokale ondernemer maakt het succes in zijn ‘eigen’ winkel, wij bieden alleen de tools.” Gert-Jan is dan ook het meest trots op het vertrouwen dat de klanten in hem hebben: “Alles valt of staat bij de ondernemer die in de zaak staat.”
Kaldi heeft anno nu 25 vestigingen in Nederland en verrassend genoeg ook drie in Saoedi-Arabië, “dankzij een klant met connecties aldaar die onze koffie zo lekker vond”, vertelt Hans. De plannen voor de toekomst bestaan uit versterking van het merk en groeien – kandidaat-franchisenemers zijn welkom. De grootste voorwaarde? “Onze franchisenemers moeten van mensen houden. De techniek valt aan te leren. De individuele ondernemer maakt de beleving uniek – hij maakt het onaantastbare, het gevoel dat je ergens graag komt, tastbaar”, aldus de franchisegever.
“Eén grote familie”
Gert-Jan Schilder: “Mijn zwager heeft de dodelijke spierziekte ALS. Toen ik dat aan Hans vertelde, riep hij gelijk: ‘Daar gaan we een project van maken’. En dat werd de Mont Ventoux-koffie Tour du ALS, om geld in te zamelen voor stichting ALS. Het hoofdkantoor regelde webpagina’s en alle vestigingen verkochten de koffie; iedereen was er heel enthousiast over – zowel over de actie als over de kwaliteit van de koffie – en we hebben een aardig bedrag opgehaald. Deze actie is tekenend voor de club, dan zijn we één grote familie.”
“Dat is het unieke van onze formule: het zorgt ervoor dat er altijd kansen liggen”
“Alles valt of staat bij de ondernemer die in de zaak staat”